office@robottechnik.cz       +420 603 172 010   |   Česky Česká verze   English English version   Deutsch Deutsche version

Základní jednotky

Vyrábíme dva typy základních jednotek.

Základní typ má pevnou osu bez diferenciálu. Celá jednotka je konstruována jako profesionální univerzál pro veškeré práce za použití pouze jednoho podvozku.  Jediné kompromisní řešení na stroje je právě pevná osa, která je známa spíše u malotraktorů střední a nížší třidy.  

Druhý typ základní jednotky je vybaven diferenciálem s uzávěrkou a možností doplnění o směrové brztdy. U profi strojů je diferenciál vybavený uzávěrkou samozřejmostí. Jednotka poskytuje vyšší komfort obsluhy a neporovnatelně vyšší užitné vlastmosti. Náš diferenciál vlastní konstrukce je vyjímečný z mnoha ohledů. Unikátní uložení poloos umožnilo extremně úzkou zástavbu a tim i kompaktní rozměry celé skříně včetně integrované uzávěrky. Do skříne je natěsnáno soukolí o modulu 3,5" s diferenciálem stejného modulu. Je aplikován dif. s čelním ozubením.

Základní jednotky jsou stejné pro všechny výkonnostní verze od 5,5HP až po 13,5HP.

Malotrator ROBOT je konstrukčně řešen tak, aby běžný uživatel pořídil stroj v základním provedení za příznivou cenu. S narůstajícími požadavky a nároky je možné malotraktor postupně vybavovat a rozšiřovat. Kola různých velikostí od 8" do 14", přídavná převodovka, spojka nářadí, to vše můžeme různě dokupovat a kombinovat.

Pojezd malotaktoru není závislý (na rozdíl od odstřediví spojky) na otáčkách motoru. Malotraktor je uveden do chodu až úmyslným sepnutím spojky obsluhou (lamelová s keramickým obložením).

Poháněné nářadí pro malotraktory ROBOT je uváděno do chodu pomocí kuželové spojky. Ta je ovládaná obsluhou nezávisle na pojezdu. Malotraktor ROBOT může vypnout spojku agragátu za jízdy beze změny pojezdové rychlosti a naopak vypnout pojezd stroje beze změny otáček agregátu. Některé, i značně dražší zahraniční stroje, mají spojku agragátů až za spojkou pojezdu. Při práci, kde potřebujeme napřed spustit agregát a pak teprve plynule najíždět do pracovního záběru s nářadím v plném výkonu je takovýto systém problematický a většinou toto neumožňuje. V náročnějších terénech je výhodné mít možnost pojezd pomocí spojky nezávisle korigovat, případně na chvíli úplně zastavit bez poklesu výkonu a otáček agregátu.

foto traktor

Motor

Tvoří s převodovou částí malotraktoru kompaktní celek. Jsou použity motory s vertikální klikovou hřídelí. Připojovací rozměry jsou u všech běžných motorů shodné. Proto je možno osadit malotraktory ROBOT motory různých výrobců, které splní nároky na výkon a otáčky. Dříve jsme montovali motory několika značek. Dnes vybavujeme malotraktory ROBOT výhradně motory Briggs & Stratton, Briggs je jedničkou na celosvětovém trhu a má nejrozšířenější síť servisních středisek i v ČR.

Převody

S ohledem na vysokou provozní spolehlivost jsou řešeny klasicky – ozubenými koly. Jedním párem čelního soukolí v horní skříni a jedním párem cementovaných a kalených kuželových kol ve spodní litinové skříni s olejovou náplní. Ty zaručují vysokou účinnost a životnost. Na horní skříň stálého převodu se jednoduchým způsobem montuje přídavná převodovka 3+1. Ta je osazena klasickými ozubenými koly, hřídele jsou na ložiskách. Vstupní a výstupní hřídel je velmi originálně vyveden na jedné ose. Po montáži převodovky získáme základní hnací jednotku se šesti převodovými stupni vpřed a dvěma vzad. Takto vybavený stroj je připraven provádět veškeré práce bez jakýchkoliv dalších převodovek, nástaveb a podvozků. Můžeme volit optimální pracovní rychlosti pro veškeré nářadí podle konkrétních podmínek a podle přání obsluhy.

Malotraktor disponuje širokou škálou pojezdových rychlostí od 0,7 do 14 km/h. Pomalé (plazivé) rychlosti jsou nutné pro kvalitní agregaci sněhových fréz, hnaného rotavátoru i dalších agregátů.

Primární převod

Primární převod od motoru ke spojce je řešen klínovým řemenem v trvalém záběru. Na sadě dvou dvojitých řemenic se volí dvě základní rychlosti vpřed přehozením řemene. V případě, že je stroj vybaven přídavnou převodovkou, přehození řemene většinou nevyužíváme. Vystačíme se třemi rychlostmi řazenými na převodovce. Řemen neslouží jako spojka a neslouží ani k redukci otáček. Celý stroj je navržen pro dlouhodobou životnost. Řemen slouží v systému převodů malotraktoru jako bezpečnostní prvek chránící před případnými rázy a extrémně nešetrným zacházením drahé ozubené převody, drahou spojku a hlavně motor. Řemenice jsou pro použitý řemen dostatečně velké (malé řemenice nepřenesou výkon a navíc ničí řemen). Řemen je v trvalém záběru a tím nedochází k opakovaným prokluzům při každém sepnutí a vypnutí jako u řemenových spojek.

Spojka pojezdu

Je lamelová s keramickým obložením. Spojka ovládaná obsluhou je nejlepší pro komfort obsluhy, spolehlivost, funkčnost a bezpečnost stroje. Spojka spíná pohon při stlačení ovládací páčky nezávisle na otáčkách motoru. Při povolení páčky spolehlivě a rychle vypíná. Rešení je velmi bezpečné, malotraktor bez obsluhy prostě nejede. Snadná ovladatelnost spojky usnadňuje práci se strojem. Ve spojení s přídavnou převodovkou umožňuje spojka snadné řazení jednotlivých převodových stupňů z místa obsluhy. Kvalitní spojka a celé řešení převodů spolu s dalšími parametry zařazuje malotraktor ROBOT mezi jednoosé malotraktory vyšší třídy, schopné splnit vysoké nároky při provozu.

Rám stroje

Litinové skříně horního a dolního reduktoru má malotraktor spojeny tlustostěnnou trubkou s masivními přírubami, čímž je dosaženo vysoké tuhosti celého stroje. Motor je uložen na konzoli z ocelového plechu. Součástí rámu pro malotraktor jsou profily pro uchycení závěsů a nářadí. Připojovacím prvkem závěsů i nářadí je jednotný ocelový čtyřhran. Po jeho dotažení přítlačnými šrouby získáme spojení vysoké tuhosti, čímž je zaručena vysoká životnost, spolehlivost a navíc jednoduchá a rychlá montáž a demontáž.

Diferenciál

Jednotka osazená diferenciálem je v základnim provedení vybavena uzávěrkou. Na přání lze postavit jednotku i bez uzávěrky. Diferenciál lze doplnit směrovými brzdami. Naše diferencilává jednotka je patrně celosvětově unikátní v tom, že díky nejuzší možné zástavbě je zachována možnost agregace rotavátoru na osu stroje Pokud jsou namontovány brzdy není to možné. Diferenciál montujeme výměnou i na starší stroje. Je to dosti běžný požadavek majitelů starších strojů.